Rynek crowdfundingu udziałowego w Polsce
Jak zmienia się rynek crowdfundingu?
Rynek crowdfundingu należy do najszybciej rozwijających się „instrumentów” pozwalających na pozyskanie finansowania. Średnie roczne tempo wzrostu globalnego rynku crowdfundingu to aż 20%. Rynek rozwija się jeszcze prężniej w Polsce. W tym przypadku wzrost może być nawet dwa razy większy.
Dla kogo i co to jest crowdfunding
Wielu przedsiębiorców szukając finansowania zastanawia się nad najbardziej tradycyjnymi kanałami. Mowa oczywiście o dużych inwestorach albo bankach. Dla wielu z nich jednak, na przykład linie kredytowe mogą być nieatrakcyjna ze względu na warunki proponowane przez duże instytucje. Poza tym dla dużego inwestora albo banku najważniejsze są liczby – decydującym czynnikiem jest kwota jaką trzeba zainwestować, czas w jakim ona się zwróci, kapitał zacznie zarabiać, a także łatwość wyjścia z inwestycji. Sam pomysł niestety bardzo często jest na dalszym planie. Zdecydowanie inaczej działają platformy crowdfundingowe.
W tym przypadku biznesplan jest oczywiście również ważny, ale decydujący może być pomysł. Jeśli jest oryginalny, wykorzystuje nisze na rynku, jest w stanie porwać konsumentów, wzbudza duże emocje, to jest to idealne przedsięwzięcie dla crowdfundingu.
Zastanawiając się co to jest crowdfunding i czy z niego skorzystać szukając kapitału, przedsiębiorca powinien wiedzieć podstawowe rzeczy. Najważniejsza, z punktu widzenia kogoś kto szuka finansowania, jest kasa – w tym przypadku chodzi o limit zbiórki. W Polsce został on zdefiniowany kilka lat temu i obecnie wynosi 1 milion euro. Tyle maksymalnie może zebrać przedsiębiorca w trakcie jednej zbiórki.
Crowdfunding w Polsce – statystyki i dane
Bardzo często crowdfunding kojarzy się za zbiórkami charytatywnymi. Wydaje się, że mogą też ewentualnie dotyczyć artystów, którzy w ten sposób zbierają fundusze, aby wydać płytę albo wydrukować książkę. W tym przypadku mowa najczęściej o crowdfundingu donacyjnym. Darczyńca otrzymuje wówczas w zamian za wpłatę potwierdzenie datku, produkt, ewentualnie inne ale niefinansowe świadczenie. Zamiast zysków – mówiąc najprościej – pozostaje mu satysfakcja.
Jednak platformy crowdfundingowe oferują także duże możliwości dla przedsiębiorców, którzy chcą pozyskać finansowanie z jednej strony, a z drugiej dla inwestorów, którzy chcą zarobić. Potwierdzają to liczby. Wartość crowdfundingu w 2020 roku, według szacunków, to co najmniej 1,1 mld zł. Warto dodać, że jest to wzrost w stosunku do roku 2019 aż o 55%. Przeciętna wartość jednej zbiórki w Polsce to 1,5 mln zł. Z kolei największa akcja w naszym kraju, jaka zakończyła się sukcesem, opiewała na kwotę ponad 4 mln zł. Jeśli zaś chodzi o inwestorów to w 2018 i 2019 roku w zbiórkach crowdfundingowych wzięło udział 21 tys. Polaków. Z kolei przeciętna wartość inwestycji to 1,7 tys. zł.
Warto jeszcze zwrócić uwagę, że platformy crowdfundingowe gromadzą osoby otwarte na nowoczesne formy inwestowania. Ocenia się, że dwie trzecie transakcji związanych z crowdfundingiem są prowadzone dzięki urządzeniom mobilnym. Inwestorzy działają więc przede wszystkim za pośrednictwem swoich smartfonów. Trend ten zapewne zostanie utrzymany.