Jak zacząć pozyskiwać inwestorów?
Crowdfunding - jak zacząć pozyskiwać inwestorów
Crowdfunding wydaje się być bardzo prostym sposobem na pozyskanie kapitału. Wystarczy mieć bardzo dobry pomysł, zespół który będzie w stanie go zrealizować – przynajmniej w jakiejś początkowej części – a w końcu skorzystać z oferty którejś z platformą crowdfundingowej. Po zamieszczeniu tam informacji o swoim pomyśle pozostaje właściwie czekać na miliony, które zapewne za chwilę zaczną pojawiać się na naszym koncie. Niestety rzeczywistość wymaga od nas dużo większego zaangażowania i innego podejścia.
Przekonaj wszystkich, wybierz argumenty
Bardzo często problemem przedsiębiorców jest dotarcie do inwestorów. Chodzi o przekonanie ich do swojej wizji, odpowiednie zaprezentowanie projektu i jego możliwości. Często zdarza się, że przedsiębiorca nie jest – mówiąc delikatnie – urodzonym mówcą. Zamiast zachęcić inwestora -skutecznie go zniechęca. Zamiast pokazać największe zalety – nakierowuje uwagę na niedociągnięcia i wady. Zamiast zrobić dobre wrażenie – rozbudza poczucie, że choć projekt może jest nawet ciekawy, ale osoby, które za nim stoją nie gwarantują sukcesu. Jednym słowem nie potrafi sprzedać swojej wizji i zachęcić inwestora do przekazania pieniędzy właśnie jemu.
Zdarza się to bardzo często, kiedy przedsiębiorca nie ma odpowiedniego dystansu do swojego projektu. Jest w niego tak zaangażowany, że stara się pokazać wszystkie jego strony, nawet te mało ważne z punktu widzenia inwestora i przyszłego sukcesu. Czasem też jest zbyt przywiązany do jednego rozwiązania, które jego zdaniem jest kluczowe, ale dla masowego klienta nie ma większego znaczenia.
Dlatego jeśli stawiamy sobie pytanie: wybieram crowdfundig, jak zacząć walczyć o inwestora?, to należy zastanowić się, jak sprzedać nasz produkt. Nie chodzi o sprzedaż na rynku, ale sprzedaż pomysłu, idei, głównego założenia… Jak powinna wyglądać jego skuteczna reklama, jakie potrzeby zaspokaja, jakie problemy rozwiązuje, jak zmieni naszą codzienność. Jednym słowem – jakie są jego główne atuty.
Warto w tym przypadku sięgać po pomoc specjalistów. Jeśli jednak przedsiębiorca nie chce korzystać z agencji reklamowej, marketingowców albo PR-owców, to warto aby przynajmniej z nimi skonsultował ostateczną wersję prezentacji, jaka ma dotrzeć do inwestorów.
Finansowanie społecznościowe – argumenty dla wszystkich
Crowdfunding określany jest potocznie jako finansowanie społecznościowe. Niezależnie od tego czy określenie to we właściwy sposób oddaje sens całego procesu, to bardzo dobrze definiuje sposób podejścia przedsiębiorcy do inwestorów. Chodzi o to, aby komunikował zalety swojej firmy, produktu, pomysłu, właśnie do społeczeństwa, do ogółu, do dużej masy. Komunikat nie ma docierać do wąskiego grona ekspertów, albo zamkniętej grupy, która posługuje się specyficznym językiem i rozumie trudne pojęcia. Prezentacja, którą przygotuje przedsiębiorca musi docierać do wszystkich. Musi być więc napisana językiem prostym, zrozumiałym, a jednocześnie opierającym się na emocjach, tak aby wzbudzić w czytelniku, słuchaczu, czy widzu pożądaną reakcję – czyli chęć zainwestowania.
Przy okazji warto pamiętać, że wielu inwestorów potrzebuje też innych informacji. Dla nich kluczowe jest inne pytanie: crowdfunding - ile można zarobić, kiedy będą zyski, jak szybko można wyjść z inwestycji? Warto, aby oni również znaleźli zadowalające ich odpowiedzi w prezentacji.
Pamiętajmy że odpowiednio skonstruowany komunikat, właściwa informacja o przedsięwzięciu i odpowiedni sposób dotarcia do potencjalnych inwestorów to podstawowe kroki jakie musimy zaplanować rozpoczynając naszą przygodę z crowdfundingiem.