Crowdfunding – kto na tym zarabia?
Crowdfunding należy do najszybciej rozwijających się instrumentów pozwalających na pozyskiwanie kapitału.
W 2025 roku szacowana wartość globalnego rynku crowdfundingu ma wynieść nawet 29 mld dolarów. Wzrost spodziewany jest także na polskim rynku.
Crowdfunding – jak zarabiać na emisji
Crowdfunding to zdaniem wielu najłatwiejszy sposób na pozyskanie finansowania. Startupy i przedsiębiorstwa, które potrzebują dofinansowania, ale nie mogą liczyć albo nie chcą korzystać z kredytów, mogą w crowdfundingu znaleźć bezpieczne i stabilne źródło pieniędzy. Bardzo często zdarza się, że przedsiębiorca albo grupa przedsiębiorców posiada bardzo dobry pomysł. Wie, jak go zrealizować i wprowadzić z sukcesem na rynek. Niestety banki, zwracając uwagę przede wszystkim na prognozy finansowe, odmawiają finansowania. Wówczas idealnym rozwiązaniem jest właśnie crowdfunding. Pozwala pozyskać niezbędne środki, a jednocześnie wypromować nowy produkt na rynku.
Crowdfunding – jak zarabiać na inwestowaniu
Oczywiście pozyskanie środków to tylko jedna strona crowdfundingu. Z drugiej jest inwestor – czyli ten, który posiada pewne środki, jakie chce właściwie ulokować. Dla niego również bardzo dobrym rozwiązaniem jest crowdfunding – jak zarabiać na inwestowaniu na takich platformach?
Bardzo często, kiedy słyszymy o takim sposobie pozyskiwaniu kapitału, zastanawiamy się: crowdfunding, kto na tym zarabia? Odpowiedź, która się nasuwa automatycznie to ten, który zbiera kapitał. To właśnie on uzyskuje największe korzyści. Może sfinansować swój biznes, a jeśli jest dobrze przemyślany i zaplanowany, może odnieść finansowy sukces. Jednak taki sam sukces może odnieść też ten, który lokuje swoje pieniądze.
Crowdfunding – oferty tylko skazane na sukces
Zanim wybierzemy projekt crowdfundingu, w który chcemy zainwestować, należy przeprowadzić podobną analizę, jak zrobiłby to bank. Chodzi o sprawdzenie samego pomysłu, szans jego realizacji, rynku, biznesplanu itd. Jednym słowem – chodzi o bardzo pragmatyczną decyzję, czy biznes w który chcemy zainwestować na pewno gwarantuje sukces.
Oczywiście w przypadku crowdfundingu sumy, które inwestujemy mogą być niskie. Bardzo często zdarza się że możemy stać się współwłaścicielami danego biznesu inwestując 50, 100, czy kilkaset złotych. Oczywiście taka inwestycja nie da nam realnego wpływu na rozwój firmy, nie mówiąc już o jakichkolwiek decyzjach. Zysk z takiej inwestycji będzie również proporcjonalnie mniejszy, niż gdybyśmy zaangażowali się na większą sumę… Dla wielu jednak niewielkie inwestycje to – ewentualnie – niewielka strata. To z kolei sprawia, że podchodzą do takiej inwestycji bez większego zaangażowania. Warto jednak wykonać minimalną pracę, aby sprawdzić, czy dany pomysł rzeczywiście może przynieść zyski.
Jak wybrać oferty
Oczywiście wielu dużych, doświadczonych inwestorów ma odpowiednie instrumenty do tego aby ocenić realną wycenę danej spółki, możliwości rozwoju, szanse na podbój rynku… jednym słowem potencjalny sukces. Wielu jednak musi zdać się na podpowiedzi, sugestie, a czasem nawet po prostu intuicję. Jak w takim razie wybrać właściwą ofertę?
Warto np. zaufać platformie. Na polskim rynku działa wiele różnych platformach crowdfundingowych. Wiele z nich chwali się inwestycjami, które zakończyły się sukcesem, co ma być gwarancją ich skuteczności. Wśród nich wyróżnia się wspolnyinteres.pl. Tylko ta platforma oferuje kompletną obsługę. Od sprawdzonego i wszechstronnego zespołu wybitnych specjalistów rynku finansowego, przez kompleksową obsługę marketingową i PR, aż po szereg usług dodatkowych na które może liczyć emitent jak i inwestor.